Nieuws

20:04:39, 13/02/2014

Oplossing nodig voor overvolle spitstreinen

De NMBS wil tijdens de ochtendspits extra dubbeldektreinen inzetten op de lijn Leuven-Brussel. Die moeten het probleem van de overvolle treinen oplossen. Kamerlid en Leuvens schepen Carl Devlies (CD&V) had daarop aangedrongen bij minister van Overheidsbedrijven Jean- Pascal Labille (PS). (Bron: Het Nieuwsblad)

"De P-trein van 8.18 uur zit meestal overvol", legt Devliesuit. "Het is nu eenmaal een belangrijke trein: hij wordt vaak gebruikt door ouders die hun kinderen naar school brengen en nadien toch nog tijdig op hun werk moeten raken. Pendelaars staan op elkaar gepakt, en kunnen vaak zelfs niet meer instappen. Ik weet waar ik over spreek: ik neem zelf geregeld die trein."

Overbezetting

Omdat Devlies het hoog tijd vindt voor verandering, stelde hij een parlementaire vraag aan minister Labille, die bevoegd is voor het treinaanbod. Die ontkent dat de NMBS te kampen heeft met een systematische overbezetting van de Lijn Leuven-Brussel. Wel geeft hij toe dat er af en toe een probleem optreedt. "Gemiddeld kende de P-trein tussen Leuven en Brussel in 2013 een bezetting van 88,6 procent. Dat was meer dan in 2010 (73,1%), maar van een constant probleem kan je niet spreken. Wel doet zich een tijdelijke overbezetting voor: een rijtuig van tweede klasse is vervangen door één van eerste klasse, waardoor het aantal zitplaatsen daalde van 1.024 naar 888. Maar dat wordt binnenkort opgelost. Toch blijft er inderdaad geregeld sprake van overbezetting, en daarom wil de NMBS bijkomende dubbeldektreinen aankopen." Volgens Devlies zijn overvolle ochtendtreinen niet het enige probleem van de NMBS. "Uit cijfers van Infrabel blijkt dat de P-trein tussen Leuven en Brussel maar liefst 77 keer werd afgeschaft in de eerste drie kwartalen van 2013. Ook geeft Infrabel toe dat er nog heel wat stiptheidsproblemen zijn. Zo waren in het derde kwartaal van 2013 op de bewuste P-lijn 24 procent van de treinen te laat." "Jammer genoeg kunnen we dat stiptheidsprobleem niet snel oplossen", reageert Labille. "Het hangt immers samen met knelpunten op andere lijnen in Brussel. Door de vele vertakkingen zorgt één vertraagde trein onmiddellijk voor een sneeuwbaleffect. Toch houden we er rekening mee bij de aanpassing van het vervoersplan."

"Geld vrijmaken"

Het verhaal van de dubbeldektreinen wordt op het perron in Leuven alvast op gejuich onthaald. "Ik ken alle problemen: volle treinen, treinen met vertraging en afgeschafte treinen", zucht Leo Robyns uit Tremelo. "Zo gaat het al jaren, dus ik hoop zelfs niet meer op een oplossing. Al mogen ze me altijd verrassen. Die dubbeldektreinen zijn uiteraard een goed voorstel, maar ze zijn duur. En het is maar de vraag of NMBS er snel geld voor kan vrijmaken."

 

Deel dit nieuwsbericht

Share on Facebook



Volgende pagina: Nieuwsarchief